Data PROJECT

[VR – DATA] 상상의 나라 | Land of Imagination

Land of Imagination (2017) 

pc, HTC Vive, 2 channel speakers, Country statistical profiles: Key tables from OECD

 

‘상상의 나라’는 국가 통계자료를 시각화 하여 만든 가상 국가를 탐험하는 VR 컨텐츠이다. 이 게임 컨텐츠는 각 국가의 통계 데이터를 부유체로 시각화 한다. 게임의 전체적인 시나리오 혹은 흐름 상에서 관객은 부유체의 일부분 속에 갇혀 각종 질문을 바탕으로 서로 정보를 교환하며 미로를 탈출해 나간다.

이때 사용되는 데이터는 OECD I library(Country statistical profiles: Key tables from OECD)에 등록된 국가를 대륙별로 선별한 9개국의 각종 인구, GDP, 세금, 무역 거래량 등이 해당된다. 각 국가의 근간이 되는 제반 데이터가 기둥 혹은 벽의 역할로서 부유체의 요소로 구성된다. 게임의 주체가 되는 관람자는 이 벽으로 인해 생겨난 통로를 빠져나가며 탈출을 진행한다. 또한 탈출 진행 과정에서 관람자는 질문을 풀이하여 문을 열고 닫게 되는데, 이 질문들은 경제와 사회의 미래상에 대한 질문으로 관람자의 선호(긍정/부정)에 따라 게임을 이어 나가게 된다. 이러한 과정을 거쳐 게임 안에서 탈출 하게 되면 관람자는 우주 속에 부유하는 특정한 대상을 바라보는 시점으로 이동하여 자신이 빠져나온 미로의 전체 조망 할 수 있다.

지표로 완성된 데이터를 3D게임으로 구성하여 실제 데이터를 가상의 공간에서 마주하게 하고, 관람자(행위자)에게 현실적인 체험의 기회를 제공하여 데이터로 구성된 현 사회를 다시 생각해 볼 수 있도록 한 것이 작업의 주된 내용이다.

이 게임은 Unity 3D 엔진을 통해 제작 되었고, htc VIVE를 통해 Virtual Reality 체험형으로 구성되었다.

‘Land of imagination’ is a VR content that audience can explore a virtual country made from national statistical profiles.

This VR game contents visualizes statistical data of each country as floating object. In the overall scenario or flow of the game, the audience is trapped in a part of the floating object, exchanging information based on various questions and escaping the maze. The data used in the game is the OECD library (Country statistical profiles: Key tables from OECD), which uses indicators such as population, GDP, taxes, and the amount of trade from nine selected countries.

The data for each national data is represented by columns or walls, which are the elements of the floating object. The audience escapes along the passage that created by the wall. During the game, the audience will be asked questions related to economy and society and respond based on their preferences(positive/negative). When audience escapes from the maze, the audience can watch panoramic view of floating object.

The main purpose of the work is to rethink current society that surrounded by data through experiencing the game.

The game was made with the Unity 3D engine and configured with virtual reality framework via HTC VIVE.

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